ENJOY IT...

Sunday, 8 October 2017

D.i.y Box Organizer Makeup

Assalamualaikum

Hai uolls...

Hari ini mood rajin sikit... hehe.. sikit ja la selalu pun...

Dalam facebook ada satu group d.i.y iaitu Kelab Kaki D.I.Y.. boleh sawan jugak tengok ahli group tu mendeko rumah dengan bajet yang sikit tapi awesome gila wei hasil dia.... tabik spring dengan kegigihan dorg ni...


Ni gambar dari facebook... cantik n kemas kan.. siap ada laci lagi... aku buat xdak la secantik ni.. tapi boleh la untuk kepuasan hati hehe


So aku pun macam terpengaruh jugak la sedikit sebanyak dengan hasil d.i.y dorg

Harini dengan kerajinan yang jitu ku gigih kan jugak menghasil satu box organizer makeup... walaupun hasilnya  xla se awesome orang lain tapi aku sangat berpuas hati hehehe

Nah ni cara2 untuk menghasilkan box makeup d.i.y.


Bahan2 yang dperlukan wallpaper sticker, hot glue gun, gunting, pisau, pembaris, pencil, gam or etc.


Benda wajib.. ofkos kotak.. gutong or potong ikut kehendak bentuk yang dikehendaki. Then, wrap dgn wallpaper sticker tu... senang bukan but it so rumit.. buat dengan kesabaran ok...


Tadaaaaaa... ini la hasilnya... puas hati kan


Boh barang makeup or etc. Lebih kemas kan..


Kotak lebih kita buat tempat letak sikat bedak kerongsang.. tersusun kan... boleh la hehehe

Thursday, 28 September 2017

Journey Hajj for Ibuku Tersayang

Assalamualaikum

Psst.... post ni agak panjang berjelaaaa... hihi

Haiiiiii penghuni gua blogger cik una... hahaha lama gilaaaa tak update apa2 kan... nak kata busy bohong besaq... hahaha... malas sesangat... tetiba rasa  macam renyah or faktor umur yang mendorong kepada jangan buang masa benda2 gini... ish tak la... sememangnya malas...

Ok la back to the topic asal... Perjalanan Haji untuk Mak tersayang dunia akhirat.. sebenarnya aku nak cerita step2 uruskan haji mak...

Oh terlebih dahulu syukur alhamdulillah tahun ni mak dapat panggilan haji.. impian semua muslim muslimat untuk mengerjakan rukun islam ke 5.. sebenarnya panggilan haji bagi mak sudah 3 kali tapi asyik tolak ja.. atas beberapa faktor seperti kewangan, kesihatan dan keseorangan tanpa peneman. Tapi takdir Allah perancangan Allah tu indah.. tahun ni tanpa sebarang alasan.. nak tak nak kena jugak pergi walaupun seorang diri tanpa ahli keluarga terdekat... Allah atur cantik sangat... pihak tabung haji bagi kelonggaran untuk mak bawa teman... sememangnya mak nak bawa anak dia sendiri tapi apakan daya anak bongsunya belum cukup umur untuk pergi tanpa mahram.. makanya cari punya cari peneman dapat la mak cik aku a.k.a adik ipar mak... alhamdulillah mudah sangat urusan...

So di bawah ni aku ada catat segala urusan haji mak... walaupun tak la details sangat tapi boleh membantu bagi orang2 lain yang akan menunaikan haji... insyaAllah...

Febuari
Terima surat tawaran haji.
Buat keputusan untuk terima atau tolak.
Cari pengiring atas faktor kesihatan.

Mac
Bagi keputusan untuk terima tawaran haji dekat Tabung Haji Parit Buntar (THPB).
Buat medical checkup dekat Hospital Penang untuk pergi haji. Doktor buat surat untuk izinkan pergi dgn bersyarat bawa pengiring.
Buat surat rasmi untuk bawa pengiring.
Cik tipah(adik ipar mak) sebagai pengiring mak.
Hantar surat dekat Tabung Haji Taiping.

April
(THPB)telefon suruh datang ambil surat kursus intensif haji.
Pergi Kursus Haji Intensif dekat Bagan Serai.

Mei
Ambil buku kesihatan dekat (THPB) untk buat medical checkup dan cucuk vaksin.
Tangkap gambar untuk visa.
Pergi Hospital Selama utk buat medical checkup.
Ambik darah tungu result darah. Cek tekanan darah berat badan dan ketinggian serta cek jantung. Jumpa doktor. Doktor ada on call. Balik dulu.
Pergi (THPB) utk cap 10 jari.
Petang jumpa doktor balik di Hospital Selama utk medical checkup.
Doktor xdpt nk mngesahkn dekat buku kesihatan sebab ada penyakit berisiko tinggi.
Kena jumpa pakar di Hospital Penang.
Buat appoitment dgn Hospital Penang untuk jmpa pakar. Jumpa pakar utk dapatkan pengesahan then pergi balik ke Hospital Selama utk checkup seterusnya.
Pergi Hospital Selama jumpa doktor buat temujanji utk cucuk vaksin.
Hospital Selama telefon suruh  datang untuk cucuk vaksin dan  buku kesihatan haji di ambil n pihak hospital akan hantr ke th. Disini sangat rumit. Sebenarnya buku kesihatan jemaah sendiri yang kena pegang dan hantar sendiri ke TH.

Jun
Hantar passport dan gambar visa ke (THPB).
Duit akaun th di tolak sbyk RM10k.
Pergi Hospital Selama ambil buku kesihatan utk lengkapkn dan terus hantar ke (THPB) Dapat surat untuk Kursus Haji Perdana di Kuala Kangsar.

July
Hantar surat jawapan hadiri kursus haji perdana di (THPB).
Kursus haji perdana di adakan dekat Dewan Jubli Perak Kuala Kangsar selama 2 hari.
Beli kain putih di nagoya dan hantar jahit jubah.
Beli kelengkapan haji di Bagan Serai.

Telefon TH tanya tarikh penerbangan.

Tarikh lapor diri : 22/08/2017 Kompleks TH Bayan Lepas. 
Tarikh penerbangan :22/08/2017
KT70P1

Pergi (THPB) ambil beg dan barang2 keperluan haji dan surat penerbangan ke tanah suci.
Bayar Dam di (THPB) kerana menunaikan haji tamattu dengan bayaran sebanyak RM519.20.
Cucuk tambahan di Klinik Anisah Kamunting caj dikenakan sebanyak RM145.
Beli kasut medifeet di Sg Petani.

Ogos
Pergi Hospital Selama jumpa doktor untuk ambil stok ubat selama 2bulan sepanjang mengerjakan ibadah haji.
Mengemas barang2 keperluan haji.
Belajar memahami urusan haji dari orang2 berpengalaman.
Pak Cik Mat dan family membuat majlis bacaan yassin serta kenduri kecil2an. Alhamdulillah ramai yang datang dan mendoakan mak.
Buat bacaan yassin di rumah k.lang jugak.
Hari yang di tunggu telah tiba. 22 ogos 2017 pukul 9 pagi bertolak dari rumah k.lang menuju ke kompleks tabung haji. Apabila sampai petugas datang suruh daftar dan sertakan surat tawaran haji dan buku kesihatan. Setelah daftar pihak tabung haji memberi gelang,  tag nama dan beg sandang. Setelah selesai proses pendaftaran sesi salam bersalam dengan anak2 dan saudara mara.

Perkongsian dari ustaz

Hajjah marbura... dengan Allah semakin taat dengan manusia semakin manfaat...

Allah xkan menolak doa kita tetapi Allah sentiasa tambah doa dari hati yang baik..

Basuh baju2 putih.. kalau boleh basuh asing dan jangan letak pelembut. Banyak mazhab bercanggah tidak boleh wangian di baju ketika dalam ihram ada kata boleh.. untuk mengelakkan was2 basuh untuk hilangkan kotoran saja tanpa pewangi.. mudah bukan..

Label ubat siap2 memudahkan mak dan pemeriksa imigresen

Keperluan harian ubat2an gula2 barang mandian set mini jahit.. face mask

Ketika pendaftaran.. petugas bagi tag nama dan gelang

Baca yassin rumah Pak Cik Mat


Baca yassin rumah k.lang




Kawan2 bilik mak ni



Kami tolong shopping untuk mak.. memudahkan mak supaya xyah angkut berat sangat... beli kat Syarikat Abdul Ghaffar Bukit Minyak harga lebih kurang ja ada yang lagi murah pun ada.. 





Monday, 15 February 2016

Nikmat dan syukur

Assalamualaikum...

Copynpaste Iman Muda Hilal

Aku melihat hidup orang lain begitu nikmat,
Rupanya dia menutup kekurangannya tanpa perlu berkeluh kesah.

Aku melihat hidup teman-temanku tak ada duka dan kepedihan,
Rupanya dia pandai menutup dukanya dengan bersyukur dan redha.

Aku melihat hidup saudaraku tenang tanpa ujian,
Rupanya dia begitu menikmati badai hujan dlm kehidupannya.

Aku melihat hidup sahabatku begitu sempurna,
Rupanya dia berbahagia dengan apa yang dia ada.

Aku melihat hidup jiran tetanggaku sangat beruntung,
Ternyata dia selalu tunduk pada Allah untuk bergantung.

Setiap hari aku belajar memahami dan mengamati setiap hidup orang yang aku temui..
Ternyata aku yang kurang mensyukuri nikmat Allah..
Bahawa di satu sudut dunia lain masih ada yang belum beruntung memiliki apa yang aku ada saat ini.

Dan satu hal yang aku ketahui, bahawa Allah tak pernah mengurangkan ketetapan-Nya.
Hanya akulah yang masih saja mengkufuri nikmat suratan takdir Ilahi.

Maka aku merasa tidak perlu iri hati dengan rezeki orang lain.

Mungkin aku tak tahu dimana rezekiku. Tapi rezekiku tahu dimana diriku berada.

Dari lautan biru, bumi dan gunung, Allah telah memerintahkannya menuju kepadaku.

Allah menjamin rezekiku, sejak aku dalam kandungan ibuku lagi.

Amatlah keliru bila bertawakkal rezeki dimaknai dari hasil bekerja.
Kerana bekerja adalah ibadah, sedang rezeki itu urusan-Nya..

Melalaikan kebenaran dan gelisah dengan apa yang dijamin-Nya, adalah kekeliruan berganda..

Manusia membanting tulang, demi angka simpanan gaji, yang mungkin esok akan ditinggal mati.

Mereka lupa bahawa hakikat rezeki bukan apa yang tertulis dalam angka, tapi apa yang telah dinikmatinya.

Rezeki tak selalu terletak pada pekerjaan kita, Allah menaruh sekehendak-Nya.

Siti Hajar berulang alik dari Safa ke Marwah, tapi air Zam-zam muncul dari kaki anaknya, Ismail.

Ikhtiar itu perbuatan. Rezeki itu kejutan.
Dan yang tidak boleh dilupakan, setiap hakikat rezeki akan ditanya kelak, "Dari mana dan digunakan untuk apa"

Kerana rezeki hanyalah "hak pakai", bukan "hak milik"...

Halalnya dihisab dan haramnya diazab.
Maka, aku tidak boleh merasa iri pada rezeki orang lain.

Bila aku iri pada rezeki orang, sudah seharusnya juga iri pada takdir kematiannya.

Sharing~~
#imammudahilal
visit : www.hilal.my

Wednesday, 27 January 2016

Amalkan Sunnah Sihat Sejahtera

Assalamualaikum

SUNNAH Rasulullah SAW itu memangTERBAIK...
Dalam Sunnah Ada Kejayaan.
.
1. Buang air besar duduk, berisiko tinggi terkena buasir. Mencangkung lebih bersih dan menyihatkan, dan yg terpenting itu adalah SUNNAH.
.
2. Kencing berdiri berisiko prostat dan batu ginjal. Kencing mencangkung lebih bersih dan menyihatkan, dan yg terpenting itu adalah SUNNAH.
.
3. Enzim di tangan membantu makanan lebih mudah dicerna. Dibanding dengan besi, kayu, atau plastik, makan dengan tangan lebih bersih, fitrah dan menyihatkan, dan yg terpenting itu adalah SUNNAH.
.
4. Makan dan minum berdiri dpt mengganggu pencernaan. Dengan duduk lebih sopan dan menyihatkan, dan yg terpenting itu adalah SUNNAH.
.
5. Makan di kerusi, kurang menyihatkan. Dengan duduk di lantai, tubuh akan membahagi perut menjadi 3 ruang: udara, makanan dan air, dan yg terpenting itu adalah SUNNAH.
.
6. Makan buah setelah makan (cuci mulut) kurang bagus bagi lambung, kerana ada reaksi asam. Yang sihat adalah makan buah sebelum makan, membantu melicinkan saluran pencernaan dan membuatnya lebih sempura, dan yg terpenting itu adalah SUNNAH.
.
7. Tidur meniarap tidak bagus untuk kesihatan, bahkan itu tidurnya syaitan. Tidur menghadap kanan lebih menyihatkan, dan yg terpenting itu adalah SUNNAH.
.
Banyak rahsia sunnah yg telah diteliti para pakar, dari segi hikmah, manfaat, dan kesihatan. Benarlah yg dikatakan: di sebalik sunnah ada kejayaan,manfaat etc.
.
Seorang doktor Eropah berkata: jika semua manusia mengamalkan 3 sunnah saja (sunnah makan, sunnah di Kamar Mandi, dan sunnah tidur), maka harusnya saya berhenti jadi doktor kerana tidak ada patient...
Subhanallah....
.
-hamba Copypaste je-

#Cintailah sunnah Nabi, tidak hanya adab2 sehari tapi seluruh apa yang telah Rasulullah saw tetapkan.

Tuesday, 26 January 2016

Semakan untuk wanita di sayangi

Assalamualaikum

SEMAKAN TERHADAP 11 PERKARA YANG PERLU DIJAGA OLEH WANITA

1. Bulu kening – Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipis kan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening. (Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.)

Status hadith: Sahih

2.  Memakai gelang kaki berloceng – Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan – (Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.) Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah.

Status: Seperti dinyatakan di dalam al-Qur’an (rujuk surah an-Nur ayat 31)

3. Dada – Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka. (Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31)

Status: Seperti dinyatakan di dalam al-Qur’an (rujuk surah an-Nur ayat 31)

4. Gigi – Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya – (Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani) Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah.;(Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)

Status hadith: Sahih

5. Pakaian yang nipis (jarang) – Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja (Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari)

Status hadith: Bukan riwyat Bukhari Muslim, bahkan ianya hadith ma'lul (cacat) riwayat Abu Daud.

6. Tangan – Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya.
(Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.)

Status hadith: Hadith ini ma'lul (punyai kecacatan)

7. Mata – Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya. (Petikan dari Surah An Nur Ayat 31) Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram.
(Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.)

Status: Seperti dinyatakan di dalam al-Qur’an (rujuk surah an-Nur ayat 31), Hadis di bawahnya pula dinilai sahih oleh Syeikh al-Albani

8. Mulut (suara) – Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik (Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.) Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi. (Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.)

Status: Seperti dinyatakan di dalam al-Qur’an (rujuk surah al-Ahzab ayat 32), Hadis di bawahnya pula setakat saya jumpa dalam Ibn Majjah, lafaz sampai "mereka namakan dengan yang lain". Sanadnya dhaif.

9. Kemaluan – Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka. (Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.) Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya. (Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.) Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah. (Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.)

Status: Seperti dinyatakan di dalam al-Qur’an (rujuk surah an-Nur ayat 31), Hadis di bawahnya pula dinilai shahih oleh Syeikh al-Albani.

10. Pakaian – Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti.
(Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An Nas)

Status hadith: Diriwayatkan oleh Ibn Umar daripada Nabi shallallahu'alaihiwasallam. Lebih tepatnya ianya mauquf sebagaimana disebutkan oleh Abu Hatim. Turut diriwayatkan oleh Abi Zar daripada Nabi shallallahu'alaihiwasallam. Al-'Uqaili berkata ketika mengeluarkan hadith tersebut: "Semua riwayat dalam bab ini terdapat kelemahan".

11. Rambut – Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya. (Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)

Status hadith: Tidak shahih

Riwayat Imran bin Hushain ra.: Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya penghuni syurga yang paling sedikit adalah kaum wanita. (Shahih Muslim No.4921)

Status hadith: Sahih

Wallahua'lam

Copynpaste

Monday, 25 January 2016

Untuk Ku Untuk Mu wahai Wanita

Assalamualaikum

Buat wanita...

Labuhnya tudung bukan petanda kau umpama bidadari dunia..
Singkatnya tudung pula bukan petanda kau jahat sampai masuk api neraka ...

Berstokin kaki bukan petanda kau solehah...
Tidak berstokin pula bukan petanda kau seburuk-buruk muslimah...

Berhandsock warna bagai bukan petanda kau muslimah sejati..
Tidak berhandsock pula bukan petanda kau punya ibadah tak diberkati..

Kau mencari..
Aku mencari...

Bertudung bukan sekadar menutupi rambut yg cantik mengurai tapi menjaga gerak geri...

Berstokin bukan sekadar menutupi kaki yg lasak berjalan tapi melindungi...

Berhandsock bukan sekadar menutupi lengan yg sering kena sinaran mentari tapi untuk mengingatkan diri...

Tegur.....bukan cakap 'masing2 punya kubur'....
Nasihat.....bukan mengumpat....

Untuk mengubah perlu berhikmah bukannya menyumpah seranah..

Yang sudah bertudung lbuh, berstokin dan berhandsock...teruskan istiqamahmu...bantulah mad'u mu...
Yang masih bertudng singkat hingga nmpk rntai berbatu,masih tunggang motor hingga nmpk kudis dan bulu,masih sinsing lengan baju hingga ke siku...marilah berhijrah kerana kita sudah tidak banyak waktu...

Semoga aku dan kau boleh jadi...
Bidadari yang tidak memandang dan tidak dipandang.....

#pesananbuatakudankau
#copynpaste

Sunday, 24 January 2016

Deep

Assalamualaikum

* Suatu hari orang kampung bercadang untuk membuat solat hajat memohon hujan turun. Bila masa hendak bersolat ramai orang yang datang berkumpul tetapi hanya seorang budak yang membawa payung.
** Itulah yang di namakan KEYAKINAN.

* Bila anda melambung bayi ke udara, dia ketawa sebab dia tahu anda akan dapat menangkapnya semula.
** Itulah yg di namakan KEPERCAYAAN.

* Setiap malam kita hendak pergi tidur, tidak ada jaminan kita akan hidup lagi untuk hari esok tetapi kita tetap set jam untuk kejutkan kita bangun pada esok hari.
** Itulah yang di namakan HARAPAN.

Teruslah menaruh “KEYAKINAN, KEPERCAYAAN dan HARAPAN” kepada Dia Yang Maha Pencipta, Maha Pemberi, dan Maha Penentu segalanya.

* Anda telah menemui calon wanita solehah. Setiap kali anda ingin berbincang tentang perkahwinan, wajah isteri pertama anda sering muncul di minda.

*** Itulah yg dinamakan KETAKUTAN ! ;)

Copy n paste