ENJOY IT...

Thursday 24 May 2012

SELAMAT HARI LAHIR MAK

Assalamualaikum

Tanggal 23-05-1948 lahirlah seorang insan bernama CHE NIN @ HABSAH BT HASAN.. selamat hari lahir mak... ketabahan kekuatan mak buat adik along k.lang acik Da k.yan n k.imah sangat kagum dengan mak.. bagi adik mak lah insan yang sangat baik sangat kuat.. kuatnya mak lawan penyakit... lebih 10 thn mak menghidap kanser tiroid.. alhamdulilah sehingga kini mak masih kuat melawan penyakit.. mak selalu kata mak kuat sebab anak-anak mak sentiasa bagi sokong dekat mak.. insyaAllah mak selagi adik mampu adik terdaya.. sokongan doa adik sentiasa diringin dalam solat.. adik berdoa agar mak sentiasa kuat tabah harungi semua dugaan yang datang.. mak adalah tulang belakang adik.. kuatnya adik sehingga sekarang di sebabkan semangat mak.. kalau boleh adik nak hari-hari dengan mak.. lagi jauh dengan mak.. adik lebih rasa menghargai dan di hargai.. setiap kali exam kuiz pembentangan mak lah orang pertama yang akan doakan adik... mak selalu baca yassin kalau adik n adik-beradik lain nak exam.. kejayaan kami sehingga kini berkat doa mak lah.. alhamdulillah terima kasih mak.. adik ingat lagi detik hitam kita sekeluarga.. hilanganya ketua keluarga dalam rumah... ayah pergi buat selama-lamaya tanggal 02-08-2013.. masa tu umur adik baru 13 tahun.. baru nak kenal erti hidup.. baru nak sedikit matang.. tapi Allah lebih sayangkan ayah.. kuatnya mak ketika itu.. adik tau mak sedih sangat masa itu.. tapi mak tunjuk mak kuat kan.. walaupun waktu tu mak baru je lepas operation buat kali kedua buang ketumbuhan.. xtergambarnya perasaan kami sekeluarga time tu.. setiap malam mak tidur dengan peluk kain pelekat ayah.. banyak barang-barang ayah kami sorokkan kami xnak mak terlalu sedih.. tapi apakan daya itu suami mak....ayah kami.. mak dah hidup ngan ayah lama.. susah senang mak ngan ayah je kan.. memang akan betul-betul rasa kehilangan.. along n adik beradik lain ambik cuti lama uruskan banyak benda.. supaya hidup kami yang masih sekolah stabil balik... setiap kali raya along akan balik kampung sebabnya along xnak adik-adik dia sunyi.. besar pengorbanan along.. sayang sangat dekat along...kadang-kadang orang nampak aku ni kuat tabah tapi aku sebenarnya lemah sangat.. rasa macam dah putus harapan.. tapi setiap kali sedih mak cepat dapat tangkap.. kata-kata semangat mak yang buat aku tabah.. ingat lagi masa form 6 rasanya macam nak quit je tapi mak k.lang k.yan abg sham selalu bagi kekuatan untuk terus kan jugak.. k.lang abg sham n k.yan selalu datang melawat aku dekat asrama.. caringya dorg dekat aku..Da lak selalu bagi buku2 form 6.. buku-buku form 6 bukannya murah.. sebab tu aku sayang sangat buku-buku aku.. nak bagi orang pinjam pun rasa berat hati.. tapi untuk anak sedara aku.. aku sanggup bagi terus.. ana belajar rajin2 ye.. nanti kita boleh satu U..insyaAllah.. masa keputusan UPU keluar aku lah orang yang paling xsanggup nak semak.. mak suruh k.yan semak melalui sms dulu.. alhamdulilallah berkat doa mak aku berjaya.. terus mak ajak aku wat solat sujud syukur... syukur sangat time tu sebab masih da peluang untuk aku belajar.. masa nak masuk U mak lah orang paling sibuk siapkan barang2 aku.. serba serbi dari sekecil barang sehingga kan sebesar barang.. semua mak wat kan.. aku cuma kemas kini borang2 je.. walaupun mak xbelajar tinggi tapi mak sangat hebat n pandai.. bagi aku sebaik2 idola adalah mak kita sendiri.. mampu ke kita jadi macam mak kita satu hari nanti? walaupun ayah dah xda.. kesetiaan mak tinggi sangat sayang mak pada ayah tiada pengantinya.. kalau boleh aku nak jadi macam mak.. aku kagum dengan seorang makcik ni dekat je dengan rumah aku.. walaupun dia sakit tapi luaran dia  nampak sangat kuat.. masih mampu tersenyum.. kesetiaan pada suami dia.. kelembutan dia.. kalau aku gi kenduri rumah dia mesti layan aku dengan baik.. aku kagum dengan orang yang sama macam mak aku.. sebab aku dapat rasakan orang yang sakit bukan mudah untuk terus kan hidup.. kuatnya mereka disebabkan orang sekeliling yang sayangkan mereka yang beri mereka semangat.. luahan dalam blog ni bukan menunjukkan kita mohon simpati atau menunjuk apa yang kita ada..tapi ia sebagai satu jalan untuk kita luahakan apa yang terpendam.. xsemua orang mampu dengar masalah kita.. maka dengan adanya blog insyaAllah kita mungkin akan lega sikit.. tapi percaya lah Allah adalah segalanya.. mengadu lah pada Allah.. kerana Allah maha pendengar lagi maha mengasihani.. blog ini hanya untuk simpan kenangan agar kita xkan lupa asal usul kita walaupun kita dah berjaya nanti.. xsalah pun kalau kita nak luahkan apa yang ada dalam bolg ni sebabnya salah satu terapi menyelesaikan masalah melalui penulisan.. apabila kita menulis ibaratkan kita mengeluarkan segala masalah yang terpendam..insyaAllah cuba lah jika ada masalah yang xmampu dipendam lagi...cuba lah teori ini.. 

di kesempatan ni adik nak ucapkan lagi  SELAMAT HARI LAHIR MAK.. SEMOGA MAK KUAT DAPAT MELIHAT KEJAYAN ADIK, DIMURAHKAN REZEKI.. SEMOGA KASIH SAYANG KAMI ADIK-BERADIK TIDAK TERPUTUS.. KEBAHAGIAAN KAMI TERSERLAH APABILA MAK SIHAT.. insyaAllah jika keizinan Allah tahun depan adik temankan mak g mekah ye.. kita wat umrah dulu.. semoga mak dapat jugak jejak kaki ke kota Mekah...

mak idola kami.. sayang sangat dekat mak...

No comments:

Post a Comment